Trukkiopas

Monet asiakkaistamme tietävät hyvinkin tarkkaan minkälainen trukki palvelee heidän tarpeitaan parhaiten. Välillä itse kullekin tulee kuitenkin pohdittavaksi sopivimman koneen valinta. Tämä opas sisältää katsauksen eri trukkityyppeihin ja niiden perusominaisuuksiin. Opas ei suinkaan ole kaikenkattava, joten jos jokin jäi vielä lukemisen jälkeen askarruttamaan, valaisemme mielellämme lisää. Olemme vain chat-viestin, sähköpostin tai puhelinsoiton päässä.


Perusvaatimukset

Pohdi, mitä trukilla pitää pääasiassa nostaa? Ovatko kuormat lavoja vai kenties erikoisemman muotoisia esineitä? Ja jos nostotarve on lavoille, ovatko lavat standardikokoisia vai vaaditaanko trukkiin esimerkiksi pidemmät haarukat?


Nostokyky ja nostokorkeus. Liikuteltavien kuormien paino ja vaadittu nostokorkeus ovat olennaisimpia asioita, joita trukin valinnassa tulee ottaa huomioon. Riittävän nostokyvyn ja nostokorkeuden puntaroinnissa kannattaa huomioida, että trukille ilmoitettu suurin nostokyky ei kata koko nostomatkaa. Esimerkiksi 1200 kg:n nimellisnostokyvyn omaavan pinoamisvaunun todellinen nostokyky täyteen 4700 mm:n korkeuteen nostettaessa on kuorman painopisteestä riippuen 580-730 kg. Nostokyvyn suhteen kannattaakin mahdollisuuksien mukaan valita hieman pelivaraa jos liikuteltavat kuormat ovat nimellisnostokyvyn rajoilla.

Esimerkki nostokyvystä eri nostokorkeuksilla

Työskentely-ympäristö. Vaadittavan nostokorkeuden lisäksi pohdi myös kuinka paljon vapaata tilaa nostamiselle on korkeussuunnassa. Käytäväleveydet luonnollisesti asettavat vaatimuksia trukin ulkomitoille ja kääntösäteelle. Onko trukin ajoväylällä ovia? Kuinka korkeita oviaukot ovat? Entä korkeita kynnyksiä? Työskennelläänkö trukilla sisätiloissa, ulkona vai sekä että? Kuinka monessa vuorossa trukilla on tarkoitus työskennellä? Edellä mainitut seikat ohjaavat trukin valintaa niin tyypin, käyttövoiman, koon kuin varustelunkin suhteen.


Yksi seikka kiinnostaa yritysten hankinnoista vastaavia ylitse muiden - kustannukset. Trukin kustannuksiin vaikuttaa luonnollisesti moni asia. Ensimmäinen laskennan arvoinen seikka on pohdinta ostamisen ja vuokraamisen välillä. Emme tässä artikkelissa pui syvällisemmin ostamisen ja vuokraamisen välisiä kustannuseroja vaan tarkoituksena on antaa eväitä ajatustyölle ja muistuttaa seikoista, jotka vaikuttavat trukin kokonaiskustannuksiin.

Vuokrauksen ja leasingin suhteen kulurakenne on useimmiten selkeä. Vuokra- tai leasinglasku tulee kuukausittain ja ainoat lisäkustannukset koituvat yleensä polttoaineesta tai sähkötrukin lataukseen käytetystä energiasta. Trukkia ostettaessa itsestään selvän hankintahinnan lisäksi kuluja voi muodostua esimerkiksi rahoituskuluista, trukin määräaikaishuollosta ja korjauksista. Trukin elinkaaressa tulee myös vastaan piste, jossa sen kulut ovat suuremmat kuin trukin realistinen myyntiarvo. Leasingin ja vuokrauksen kanssa tämä ei luonnollisesti ole ongelma.


Kuljettajan virheestä johtuvia vaurioita ja niistä syntyviä kustannuksia voi ehkäistä valitsemalla parhaiten käyttöympäristöönsä soveltuvan trukin. Oikea kone oikeassa paikassa vähentää työn kuormittavuutta sekä ehkäisee myös huonosta ergonomiasta johtuvia sairaspoissaoloja ja ennen kaikkea työtapaturmia.


Trukkityypit

Kuten jo aiemmin tuli mainittua, kaikki trukit eivät tietenkään sovellu kaikkeen käyttöön. Alla löydät lueteltuna eri trukkityyppejä ja niille ominaisia piirteitä.


Lavansiirtovaunut

Käsikäyttöinen pumppukärry on useimmille tuttu laite, joten sitä ei sen enempää käsitellä tässä. Lavansiirtovaunut ovat sähkökäyttöisiä, nimensä mukaisesti lavojen tai muiden kuormien siirtämistä helpottavia varastotrukkeja. Sähköinen lavansiirtovaunu helpottaa kuormien siirtämistä erityisesti suurissa varastoissa ja rasittaa käyttäjäänsä vähemmän kuin käsikäyttöinen pumppukärry.




Pinoamisvaunut

Pinoamisvaunu, pinontavaunu tai pinkkari - rakkaalla työvälineellä on monta nimeä. Kuten lavansiirtovaunujakin myös pinoamisvaunuja on sekä käsikäyttöisiä että sähkötoimisia. Sähköisellä nostolla varustetuista pinoamisvaunuista löytyy perässä käveltäviä sekä seisten tai istuen ajettavia malleja. Pinkkarit ovat omiaan ahtaissa sisävarastoissa, joissa vaaditaan kuorman liikuttelun lisäksi myös nostokorkeutta. Joissakin reilun nostokorkeuden omaavissa pinoamisvaunuissa on myös sivutuet turvallisuuden parantamiseksi. Näitä kutsutaan toisinaan myös tukipyörätrukeiksi. Pinoamisvaunujen nostokyky liikkuu useimmiten 1000 - 1600 kg:n välillä. Kuten vastapainotrukeissa, myös pinoamisvaunuja on saatavilla erilaisilla mastoilla, vapaanostolla ja ilman. Joissakin pinkkarimalleissa on myös niin sanottu perusnosto, joka helpottaa mm. korkeiden kynnysten ylittämistä nostamalla maavaraa.


Työntömastotrukit

Työntömastotrukki, tuttavallisemmin "tönäri", tekee juuri sen, mitä nimestä voisi päätellä. Haarukat liikkuvat sekä ylös ja alas että eteen ja taakse. Sähkökäyttöiset työntömastotrukit ovat ulkomitoiltaan ja kääntösäteeltään vastapainotrukkeja pienempiä, joten niillä voidaan helposti operoida kapeilla varastokäytävillä. Eteenpäin työntyvä masto mahdollistaa lavojen helpon kuormaamisen hyllylle. Työntömastotrukkien nostokyky asettuu yleensä 1000-2500 kg:n välille ja mastosta riippuen tönärillä voidaan saavuttaa reilusti yli kymmenen metrin nostokorkeuksia.




Vastapainotrukit

Vastapainotrukki on se konetyyppi, joka useimmille tulee mieleen sanasta "trukki". Kuten arvata saattaa, trukin takaosassa oleva paino tasapainottaa eteen lastattavaa kuormaa. Vastapainotrukkeja on saatavana niin sähkö-, kaasu- kuin dieselkäyttöisenäkin.


Sähkövastapainotrukin akusto toimii omalta osaltaan vastapainona, joten ne saattavat olla polttomoottorikäyttöisiä verrokkejaan hieman ulkomitoiltaan pienempiä. Kompaktin kokoisia sähkötrukkeja on saatavana sekä kolmepyöräisinä että nelipyöräisinä malleina. Sähkötrukin akun hinta nostaa hieman sen hankintakustannusta diesel- ja kaasukäyttöiseen trukkiin verrattuna. Hiljainen ja päästötön sähkötrukki on ihanteellinen sisävarastoihin, mutta oikealla varustelulla (esim. umpihytti) ne soveltuvat hienosti myös ulkokäyttöön. Sähkötrukit ovat yleisesti nostokykyluokaltaan 1000 ja 5000 kg:n välissä. Markkinoilla on toki järeämpiäkin versioita, mutta dieselkäyttöiset trukit ovat niissä kokoluokissa yleisempiä.

Sähkötrukin latausaika kannattaa ottaa huomioon sen töitä suunnitellessa.



Diesel- ja kaasutrukit ovat suosittuja niiden monipuolisuutensa ja tehonsa vuoksi. Ne soveltuvat mainiosti ulkokäyttöön, kuten kuormien purkuun rekoista ja konteista. Polttomoottorilla toimivat vastapainotrukit soveltuvat ajonopeudeltaan tavaroiden siirtelyyn pidemmilläkin etäisyyksillä. Diesel- ja kaasutrukkeja löytyy todella moneen eri kokoluokkaan. Tällä hetkellä maailman suurin vastapainotrukki lienee dieselkäyttöinen Kalmar DCG720-10LB, joka nostaa hurjat 72 tonnia!



Suorituskyvyn lisäksi polttomoottorikäyttöisten vastapainotrukkien etuna on niiden soveltuvuus useassa vuorossa työskentelyyn. Kummankaan trukkityypin tankkaamiseen ei kulu kauaa, joten kone on vain vähän aikaa poissa töistä. Sisäkäyttöä ajatellen työympäristön ilmanvaihdosta tulee huolehtia, sillä vaikka nykyaikaiset trukit ovatkin verrattain vähäpäästöisiä, niistä kuitenkin pääsee ilmaan hajua ja pakokaasuja. Diesel- ja kaasutrukkien hankintahinta on yleensä vastaavan kokoluokan sähkötrukkia alhaisempi, mutta huoltokustannukset aavistuksen korkeammat.


Maastotrukit

Trukkeja valmistetaan myös erityisen vaativaan käyttöön. Suurilla, traktorimaisilla renkailla varustetut maastotrukit palvelevat epätasaisilla alustoilla, kuten rakennustyömailla. Ne on alusta asti suunniteltu kestämään säätä ja vaihtelevia lämpötiloja. Maastotrukin suunnittelu mahdollistaa yleensä helpot perushuoltotoimet myös kenttäolosuhteissa. Maastotrukkeja on saatavana myös nelivetoisena etenemiskyvyn varmistamiseksi.



Kurottajat

Kuten maastotrukitkin, kurottajat ovat omimmillaan ulkotöissä ja epätasaisilla

alustoilla. Kurottjan etuna on teleskooppinen puomi, jolla voidaan

nostaa ja siirtää kuormia paikkoihin, joihin tavallinen vastapainotrukki ei ylety. Kurottajiin on saatavana laaja valikoima lisälaitteita eri sovelluksiin, kuten kauhoja ja henkilönostoihin tarkoitettuja koreja. Kurottajia käytetäänkin erityisen paljon rakennustyömailla.


Jäikö jotain olennaista käsittelemättä? Haluaisitko jostakin syventävää lisätietoa? Otamme mielellämme vastaan kehitysvinkkejä ja ehdotuksia artikkeleiden aiheiksi. Jos tarvitset vastauksia pikaisella aikataululla, ota meihin yhteyttä!


info@uudenmaankonepalvelu.fi

© 2019 Uudenmaan Konepalvelu Oy

Levysepänkatu 9, 04440 Järvenpää

+358 44 505 5898 | info@uudenmaankonepalvelu.fi

Y-tunnus: 2272514-1

Kaikki oikeudet muutoksiin pidätetään.

  • LinkedIn
  • Facebook
  • Instagram

Suunnittelu, toteutus, kuvat, käännöstyöt | www.sipulimedia.fi