TRUKKIOPAS

Erilaisia työskentely-ympäristöjä on lukematon määrä, kuten myös nostettavia ja

liikuteltavia kuormia. Lienee sanomattakin selvää, että yksi kone ei sovellu kaikkiin tilanteisiin. 

Alla hieman perustietoa ja pohdittavaa valintaa helpottamaan.

Perusvaatimukset

Kuorman tyyppi. Ovatko nostettavat/liikuteltavat kuormat lavoja vai jotain muuta?  Nostokorkeus ja vapaa tila. Kuinka korkealle kuorma pitää saada nostettua? Paljonko työskentelytilassa on kokonaiskorkeutta? Kilomäärä. Kuinka raskaita kuormia koneella pitää saada nostettua? Käyttöympäristö. Käytetäänkö konetta sisällä, ulkona vai sekä että?

Sähkötrukit

Sähkövastapainotrukkia voidaan käyttää sekä sisällä että ulkona. Sähkötrukki ei päästä ilmaan 

pakokaasuja, joten se ei aseta erityisvaatimuksia työskentelytilan 

ilmanvaihdolle. Myös melutaso  pysyy alhaisena. Sähkötrukin akusto toimii vastapainona ja sen sijoittelun

ansioista sähkötrukit ovat ulkomitoiltaan hieman pienempiä kuin

polttomoottoriversiot. Akustonsa vuoksi sähkötrukin hankintahinta on yleensä korkeampi kuin vastaavan nostokyvyn omaavan polttomoottoritrukin. Akun lataamiseen varattava aika ja akuston 

uusimisesta mahdollisesti koituvat kustannukset tulee ottaa huomioon. Sähkötrukki on huoltotarpeeltaan useimmiten pienempi kuin diesel- tai kaasutrukki. Asianmukaisella

suojauksella varustettuna sähkötrukki soveltuu käytettäväksi myös hieman haastavammissa olosuhteissa, kuten kylmässä tapahtuvassa työskentelyssä.

Kustannukset

Hankintahinta, käyttökustannukset, 

ylläpitokulut (huollot, renkaat, akut ym.), epäsuorat kustannukset (seisonta-aika esim. akun latauksen ajaksi, huonosta ergonomiasta johtuvat sairaspoissaolot, kuljettajan virheistä aiheutuvat vauriot) ja mahdolliset rahoituskulut. Koneen kustannuksia määrittäessä on hyvä samalla miettiä onko ostaminen,

vuokraaminen vai liisaaminen paras vaihtoehto. Myös “uusi vs. käytetty” -pohdinta on syytä käydä huolellisesti. Käytetyn koneen hankintahinta on matalampi, mutta uusissa koneissa esimerkiksi polttoainetaloudellisuus ja käyttöergonomia on usein vanhaa konetta paremmalla tasolla.

Dieseltrukit

Dieselkäyttöiset vastapainotrukit ovat erityisen hyviä ulkona tapahtuvissa töissä, mutta nykyaikaisilla

pakokaasunkäsittelyjärjestelmillä varustettuna niillä voi työskennellä myös sisätiloissa. Dieseltrukit ovat tehokkaita ja tarjoavat yleensä suuremmat ajo- ja nostonopeudet kuin vaikkapa sähkötrukit. Dieseltrukin tankkaus hoituu minuuteissa, joten kone ei ole kauaa poissa töistä vaikka sillä olisi käyttöä useassakin vuorossa. Huomioonotettavia seikkoja koneen soveltuvuutta käyttöympäristöönsä harkittaessa ovat dieseltrukista 

aiheutuva melu ja pakokaasut. Dieseltrukki on useimmiten hankintahinnaltaan edullisempi kuin sähkötrukki. Kuten kaikissa polttomoottorilla varustetuissa laitteissa,

säännöllinen, ennakoiva huolto on ensiarvoisen tärkeää. Dieseltrukin ylläpitokulut käyttötuntia kohden ovat verrattain maltilliset.

Varastotrukit

Sähkötoimisia varastotrukkeja, kuten työntömastotrukkeja, lavansiirtovaunuja, pinoamistrukkeja ja keräilytrukkeja käytetään sisätiloissa tapahtuvaan kuormien nostamiseen ja liikutteluun. Ne ovat ketteriä, kääntyvät pienessä tilassa eikä niistä

sähkömoottorin ansiosta pääse ilmaan hajua tai pakokaasuja. Varastotrukin valintaan vaikuttaa kuinka monessa vuorossa varastossa työskennellään. Varastotrukkeihin on saatavana erilaisia akkuja ja jos kone on käytössä useassa vuorossa, vaihtoakun avulla minimoidaan työn keskeytys.

Kaasutrukit

Kaasukäyttöiset vastapainotrukit ovat aina olleet suosittuja niiden monikäyttöisyyden vuoksi. Kaasutrukilla

voidaan työskennellä sekä sisä- että ulkotiloissa. Niiden pakokaasupäästöt ja melutasot ovat verrattain pienemmät kuin vastaavien dieseltrukkien.  Kaasupullon vaihto käy käden

käänteessä, joten kaasutrukki ei ole kauaa pois töistä tankkauksen takia. Kaasutrukeilla päästään usein samoihin nosto- ja ajonopeuksiin kuin dieselkäyttöisillä trukeillakin.

Kaasutrukin elinkaarikustannukset ovat hieman verrokkejaan korkeammat, mutta ne ovat yleisesti kestäviä ja pitkäikäisiä koneita. Työskentelykohteesta riippuen, kaasusäiliön sijoittelu on huomionarvoinen seikka, sillä se saattaa joissain tapauksissa heikentää näkyvyyttä taaksepäin.

Maastotrukit

Trukkeja on saatavilla myös erityisen vaativiin olosuhteisiin. Maastotrukit ovat

pääsääntöisesti dieselkäyttöisiä ja niissä on suuret, epätasaisia alustoja ja teräviä kiviä kestävät renkaat. Maastotrukit on suunniteltu kestämään kovaa käyttöä, joten ne sietävät hyvin kosteutta ja lämpötilavaihteluita. Maastotrukkien ensisijaiset käyttökohteet

ovat esimerkiksi rakennustyömaat, mutta niitä käytetään enenevissä määrin myös satamissa, puuteollisuudessa ja ulkovarastoissa.

Kurottajat

Kuten maastotrukitkin, kurottajat ovat omimmillaan ulkotöissä ja epätasaisilla

alustoilla. Usean kurottajamallin etuna on teleskooppinen puomi, jolla voidaan

nostaa ja siirtää kuormia paikkoihin, joihin trukki ei ylety. Kurottajiin on saatavana laaja valikoima lisälaitteita eri sovelluksiin, kuten henkilönostoihin.

Me palvelemme

Jäikö sopivan koneen valinta edelleen askarruttamaan? Se ei haittaa, autamme mielellämme haarukoimaan käyttötarkoitukseesi parhaiten sopivan uuden, käytetyn tai vuokrakoneen. Soita meille tai laita sähköpostia. Aloitetaan täydellisen koneesi etsintä jo tänään!

OTA YHTEYTTÄ!

© 2019 Uudenmaan Konepalvelu Oy

Levysepänkatu 9, 04440 Järvenpää

+358 44 505 5898 | info@uudenmaankonepalvelu.fi

Y-tunnus: 2272514-1

Kaikki oikeudet muutoksiin pidätetään.

  • LinkedIn
  • Facebook
  • Instagram

Suunnittelu, toteutus, kuvat, käännöstyöt | www.sipulimedia.fi